Kamenné aj online obchody majú v rukávoch esá, ktoré hádžu na stôl za účelom vyšších predajov. Zľavové akcie v podobe povianočných výpredajov, Black Fridays, výpredaje sezónnych kolekcií či ,,obyčajných“ zliav na konkrétny sortiment sú rozplánované do celého roka, a tak na nás útočia prakticky neustále. Skoncujte s touto kartovou hrou, spomaľte a kupujte si iba to, čo skutočne potrebujete a čo skutočne využijete. Uľavíte nielen svojej peňaženke, ale aj svojmu svedomiu a v neposlednom rade aj životnému prostrediu.
Čo presne znamená termín impulzívne nakupovanie?
Ide o druh nákupného správania, ktoré je charakteristické neukojiteľnou túžbou po zakúpení vecí, ktorých nákup sme pôvodne nezamýšľali. V praxi takáto situácia vyzerá mnohokrát tak, že miesto s jedným konkrétnym potrebným produktom odchádzame z obchodu s desiatimi taškami. Všetky tie veci boli nakúpené vplyvom zľavových a reklamných masáží, nie za účelom skutočnej potreby.Aký je výsledok impulzívnych nákupov?
Veľmi často sklamanie či dokonca výčitky. Po tom, čo nakúpime impulzívne niečo len preto, že to bolo v zľave alebo to skrátka vyzeralo dobre vo výklade, zistíme, že nám daný kúsok vlastne veľmi nepristane alebo nesedí, je podobný tomu, čo v šatníkovej skrini už máme, je z nekvalitných materiálov alebo ho ani nemáme kam nosiť. So sklamaním prichádza aj uvedomenie, že sme minuli peniaze za vec, ktorú nepotrebujeme alebo nechceme. V obchode nás zlákala myšlienka ušetrenia pár korún, ale nakoniec sme zaplatili viac, než sme museli. Mohli sme ušetriť celých 100% z ceny, ak by sme danú nepotrebnú vec nekúpili…Impulzívne nákupy majú negatívny vplyv nielen na naše peňaženky
Nakupovaním bez rozmyslu netrpia len naše peňaženky, ako už bolo povedané. A to nie len v zmysle míňania peňazí za veci, ktoré nepotrebujeme, ale aj v zmysle míňania za nekvalitné veci z fast fashion reťazcov, ktoré sú hlavnými hráčmi v tejto kartovej hre. Za kvalitu si človek skrátka musí priplatiť a daná vec ho presvedčí o tom, že svoje peniaze dobre investoval.Ďalší hráč, a to veľmi dôležitý hráč, ktorý v tejto hre trpí, je životné prostredie. Módny priemysel patrí totiž k hlavným znečisťovateľom planéty. Spotrebováva veľké množstvo energie aj vody, je zdrojom celosvetových emisií uhlíka, vytvára ohromné množstvo odpadu, používa toxické farbivá a je neetický k svojim zamestnancom. Impulzívnymi nákupmi všetok tento nezodpovedný prístup podporujeme…
Ako čeliť nástrahám impulzívneho nakupovania?
V prvom rade je potrebné stanoviť si cieľ a za jeho dosiahnutím si stáť. Cieľom v tomto prípade je zákaz nákupu nepotrebných vecí. Vydajte sa do obchodu až v momente, keď niečo potrebujete a choďte cielene iba za tým. Potrebujete nový sveter, pretože ten starý už doslúžil?Choďte len do oddelenia so svetrami a prehliadajte zvyšok. K pokladni si musíte odniesť len najvhodnejší sveter, ktorý vám pristane, je ušitý dobre a z kvalitných materiálov a dokážete ho využiť spoločne s ďalšími kúskami vo svojom šatníku na maximum.
Keďže impulzívne nákupy najčastejšie vznikajú kvôli aktuálne prebiehajúcim zľavám, nenechajte sa nimi ovplyvniť. Ak sa zastavíte pri stojane so zľavnenými odevmi, zamyslite sa nad tým, či ste niečo z toho potrebovali ešte predtým, než dostali visačku s názvom ,,zľava“. V drvivej väčšine prípadov dôjdete k záveru, že nepotrebovali. A ak ste ich nepotrebovali pred zľavou, nepotrebujete ich ani s ňou.
Aby ste predišli impulzívnemu nakupovaniu, je potrebné o svojich nákupoch premýšľať. Pred kúpou každého produktu si položte základné otázky: Skutočne danú vec potrebujem? Sedí mi a cítim sa v nej dobre? Bude ma tešiť aj počas ďalších mesiacov a rokov? Má dlhú životnosť? Je dostatok príležitostí, kedy si ju môžem obliecť? Kde a ako bola vyrobená?
Akonáhle bude mať niektorá z odpovedí na tieto otázky záporný charakter, hrdo sa otočte na podpätku, nechajte zľavu zľavou a odíďte s čistým svedomím a neotvorenou peňaženkou.